Wij zien steeds meer en weten steeds minder

Bart Van Luijk
-
10 Februari, 2020
-
0

Wij zien steeds meer en weten steeds minder

Wij zien steeds meer en weten steeds minder. Wie zegt naar eerlijkheid te streven en voor zijn mening uit te komen, wordt weggezet als irrationeel en verdwaasd. Bijvoorbeeld deze prinses die onterecht de bijnaam ‘somber’ heeft gekregen. Somber? Het blijkt totaal anders!

Er zijn mensen die de prinses direct aanspreken en haar ‘somber’ noemen. Hier tegenover staan de mensen die om de hete brij heen draaien. In het bedrijfsleven hebben veel mensen een mening over anderen. Een mening die in de wandelgangen en ‘in vertrouwen’ wordt gedeeld. Zo ontstaat misleidende informatie over anderen; nepnieuws. Ook bepaalde rationele zaken die niet kloppen. Het ergste verwijt dat je iemand kunt maken, is vertellen dat de ander niet rationeel is. Dat de ander een tunnelvisie heeft of, nog erger, ongecontroleerde emoties. Iedereen met een mening trekt tegenwoordig een witte jas aan: ‘Heb ik dat gezegd? Ik ben de onschuld zelve!’

Wij zien bij anderen steeds meer oneffenheden en naar blijkt, wij weten steeds minder! Wat instanties en de wetenschap beweren wordt alras in twijfel getrokken. In de snelheid van alle dag wordt niet meer gelezen, maar vluchtig gekeken naar tekst (die wordt afgedaan als een rijstebrij van woorden). Naar ervaringen wordt nauwelijks geluisterd, tenzij het juiste theater wordt toegepast. Overdrijven is een vak (geworden).

Beleving is alles. Vandaar het delen van beelden, filmpjes en plaatjes. Ik heb ooit een professor horen zeggen dat twee-derde van de volwassen mensheid is blijven steken tussen het twaalfde en zestiende levensjaar. Twee-derde! Kijk daarom meer om je heen. Privé. Op je werk. Hoe kijken wij naar elkaar? Hoe luisteren wij naar elkaar? Hoe zien wij elkaar?

Neem de proef op de som en geniet van de ‘prinses’, deze prachtige illustratie van Henk Kemperman. Wat zie je? Een prinses? Bekijk het nu van de andere kant. Draai je smartphone 180 graden. Zie deze vrouw vanuit een andere invalshoek. Wat zie je nu? Waar is ‘somber’ gebleven? Hoe anders is je ontmoeting met deze ‘echte’ prinses?

Moraal van deze blog: Voordat je roeptoetert, bekijk het eerst vanuit de klant. Vanuit de Mens!

Reageer

Laat je horen.